Bandenspanning motor

De overdruk van lucht die in een motorband aanwezig is wordt bandenspanning genoemd

De bandenspanning motor moet bij regelmatig gebruik van de motor iedere maand gecontroleerd worden. Bandenspanning motor controleren moet met koude banden. De gemiddelde bandenspanning voor de motor is 2 Bar op de voorband en 2,5 Bar voor de achterband. Deze waardes zijn een gemiddelde, de bandenspanning motor moet altijd afgestemd worden op uw rijgedrag en omgeving, uw snelheden, de buitentemperatuur, het gewicht van u en/of uw bijrijder of bagage en de ondergrond waarover u rijdt.

Voor-en nadelen hoge bandenspanning

Als de banden harder zijn heeft u minder kracht nodig om de massa te verplaatsen. Dit geeft een strakker rijgedrag in de bochten en u verbrandt minder benzine. Nadelen bij een hoge bandenspanning motor zijn dat de motor minder grip op de weg heeft doordat u minder ‘wegcontact’ heeft, de banden langzamer opwarmen en de berijder minder rijcomfort heeft.

Voor-en nadelen lage bandenspanning

De voordelen van een lage bandenspanning motor zijn een betere grip op de weg door een snellere opwarming van de banden en hoger rijcomfort. Nadelen zijn een hoger benzineverbruik, de banden slijten sneller en u voelt tijdens het rijden de band meer ‘zoeken’.